Ρεπορτάζ : Κώστας Ντελέζος
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Την πλήρη απελευθέρωση των κομίστρων και τη διάθεση- υπό όρους- νέων αδειών για φορτηγά και βυτιοφόρα Δημόσιας Χρήσης σε ενδιαφερόμενους μεταφορείς προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης για την απελευθέρωση του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Oι μεταφορείς- υφιστάμενοι και νέοι θα πρέπει απαραιτήτως να ενταχθούν σε εταιρείες, οι οποίες θα πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια σύστασης και λειτουργίας και υποχρεωτικά πλέον θα ασφαλίζουν όλα τα εμπορεύματα που μεταφέρουν.
Οι περίπου 33.000 μεταφορείς που κατέχουν σήμερα άδειες Δ.Χ. και δραστηριοποιούνται σε όλη τη χώρα θα ενταχθούν στις εταιρείες αυτές μέσα σε ένα μεταβατικό διάστημα πέντε ετών εισφέροντας είτε «ζεστό» χρήμα είτε τις άδειες των οχημάτων τους.
Τα φορτηγά-βυτιοφόρα Δ.Χ. είναι το πρώτο από τα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα που ανοίγει η κυβέρνηση. Στο εξής, όσον αφορά τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, το κράτος θα μπορεί να παρεμβαίνει μόνο για τη ρύθμιση των κομίστρων των καυσίμων (για λόγους δημοσίου συμφέροντος).
Το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, που παρουσίασε χθες ο υπουργός Μεταφορών Δημ. Ρέππας, τίθεται από σήμερα σε δεκαήμερη δημόσια διαβούλευση, με στόχο να κατατεθεί στη Βουλή εντός του Μαΐου ή το αργότερο στις αρχές Ιουνίου.
Πόσο θα κοστίζουν οι άδειες
Ειδικότερα, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο, η χορήγηση των νέων αδειών φορτηγώνβυτιοφόρων Δ.Χ. θα γίνεται χωρίς αριθμητικό περιορισμό και μόνο σε μεταφορικές εταιρείες, οι οποίες θα είναι είτε Α.Ε. είτε ΕΠΕ. Το κόστος απόκτησης μιας νέας άδειας φορτηγού θα κυμαίνεται από 45.000 έως 75.000 ευρώ και της άδειας βυτιοφόρου θα φτάνει έως και τα 100.000-120.000 ευρώ.
Για τη χορήγηση των νέων αδειών φορτηγών Δημόσιας Χρήσης θα καταβάλλεται ειδική εισφορά, ανάλογα με την κατηγορία και το μεικτό βάρος του οχήματος. Συγκεκριμένα, ορίζεται στα 10.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο, 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο τόνο μέχρι και τους 7 και 2.000 ευρώ για κάθε επόμενο τόνο (μετά τους 7) και μέχρι και τους 40. Το κόστος των αδειών διαφοροποιείται για τα βυτιοφόρα υγρών καυσίμων. Για τον πρώτο τόνο ορίζεται το ποσό στις 30.000 ευρώ, για κάθε επόμενο και έως τους 7 τόνους στα 5.000 ευρώ, ενώ 4.000 ευρώ θα κοστίζει κάθε επιπλέον τόνος από τους 7 μέχρι τους 40. Επίσης για την έκδοση άδειας, θα πρέπει το φορτηγό να διαθέτει κινητήρα ΕURΟ ΙV ή ΕURΟ V. Τα χρήματα που θα καταβάλλονται για τις άδειες θα κατευθύνονται σε έναν ειδικό Κωδικό Οδικής Ασφάλειας, ενώ το 80% του ποσού θα διατίθεται για έργα υποδομών και δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Οι νέες επιχειρήσεις μεταφορών θα πρέπει, εκτός των άλλων, να διαθέτουν και κατάλληλες εγκαταστάσεις (χώρους στάθμευσης, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις κ.λπ.). Ο διευθύνων σύμβουλος της Α.Ε. ή ο διαχειριστής της ΕΠΕ θα πρέπει να διαθέτει επαγγελματική επάρκεια (να έχει σχετική πιστοποίηση από δημόσια ή ιδιωτική σχολή) και να είναι κάτοχος αδείας οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων.
Οι σημερινοί μεταφορείς
Οσον αφορά τους υφιστάμενους μεταφορείς, η αξία των αδειών που κατέχουν σήμερα θα εκτιμάται με βάση την κατηγορία και το μεικτό βάρος του οχήματος, ενώ γι΄ αυτό θα γνωμοδοτεί ειδική Εκτιμητική Επιτροπή, η οποία θα συνυπολογίζει τη χρονολογία και την αξία κτήσης του οχήματος, όπως και τον βαθμό συντήρησης, προκειμένου να ορίσει το ύψος του εισφερόμενου κεφαλαίου στις Μεταφορικές Επιχειρήσεις. Για όσους δραστηριοποιούνται ήδη στον χώρο, δίνεται διορία έως πέντε ετών προκειμένου να οργανωθούν σε εταιρείες με μεταφορικό έργο, ενώ επιτρέπεται η συγχώνευση εταιρειών.
Οι άδειες κυκλοφορίας που έχουν ήδη εκδοθεί συνεχίζουν να ισχύουν για διάστημα πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου. Μετά την παρέλευση του διαστήματος αυτού σε περίπτωση μεταβίβασης, οι νέοι κάτοχοι υποχρεούνται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με άλλα νεώτερης τεχνολογίας και κατηγορίας τουλάχιστον ΕURΟΙV.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου